Egyszer volt, hol nem volt… Volt egyszer egy angol nagymama, aki, látva a világégés utáni állapotokat, és megsajnálva a borzalmakról mit sem tehető gyermekeket, összecsomagolta ajándékát egy cipősdobozba, és elküldte egy szegény gyermeknek. Nem sejthette, hogy egyszerű, de nemes tettét százak, ezrek, milliók követik majd, és, hogy a cipősdobozba zárt szeretet áttör határokat, korokat, életszemléleteket, és mozgalommá fejlődik.
A Cipősdoboz akció (vagy, ahogy szülőhazájában, Angliában hívják, Operation Christmas Child) egy évtizede érte el hazánkat, akkor még Nyugat-Európából érkezett csomagokat kaptak karácsonyra – a Baptista Szeretetszolgálat közreműködésével – az arra rászoruló gyerekek. 2004-ben pedig a szeretetszolgálat elindította hazánk első önálló akcióját. A „boy” vagy „girl” feliratok helyett megszülettek a „fiú” és „lány” cimkék, és az akció mottója: „Tízezer gyermek karácsonya”. Ez akkor még elérhetetlen álomnak tűnt…
Az akció egyetlen gyűjtőponttal működött, postán vagy személyesen egy kőbányai címre, a Szeretetszolgálat szociális irodájába lehetett eljuttatni a csomagokat. 2006-ban már minden megyében volt egy helyszín, és értelmet nyert a mottó is: a hazai adakozók száma elérte a tízezret – de sajnos a rászoruló, karácsonyi ajándékban nem is reménykedő kisgyerekek ennél akkor is, ma is jóval többen vannak.
2010-re minden megyében több, és a főváros minden kerületében létesítettünk gyűjtőpontot. A csomagok egyre szebbek lettek: már nem cukrot, lisztet vagy szárazkolbászt csomagoltak piros fényes papírba… a cipősdobozokba igazi gyermek-ajándékok kerültek: szerethető plüssállat, írószercsomag, könyv vagy puzzle, baba vagy autó. A szegény sorsú kisgyerekekre gondolók komolyan vették és veszik ma is, hogy „Azt adja, aminek a gyermeke is örülne…”.
Időközben számos munkahely, iskola is bekapcsolódott az akcióba: volt olyan bank, ahol 700 dobozt csomagoltak be a munkatársak, és akadtak olyan egyetemi csapatok, akik versenyeztek az adományok gyűjtésében: volt, amelyik száz, de a legaktívabb százötven csomagot hozott be a gyűjtőpontunkra.
Nagy siker lett a Legkreatívabb Cipősdoboz verseny, melynek során kiderült, hogy az adományozók nem csak gazdag, szép és igényes dobozokat pakolnak össze, de még a külcsínre is adnak. A Praktika magazin szerkesztősége pedig azóta is lelkesen zsűrizi a beérkezett foltvarrós, dekupázsos, világítós, gumicukorral borított dobozokat…
2011-ben már 24500 doboz gyűlt össze. Mindegyik megtalálta kis gazdáját. Ebben az évben utazott utoljára a csomagok egy része a Malév Cipősdoboz járatával Erdélybe, Böjte Csaba árváihoz. Természetesen ezek után sem maradnak ajándék nélkül (hiszen minden évben 2500 csomagot kapnak a parajdi sóbányában karácsonyt ünneplő kisgyerekek), csak már kamionnal jut ki hozzájuk a különítmény.
2012-ben 33.000 doboz okozott örömet országszerte a rászoruló gyermekeknek. Ettől az évtől már online dobozokat is vásárolhattak az adományozni vágyók: a Shopline jóvoltából minden webáruházukban vásárlónak lehetősége nyílt egy virtuális csomagot a kosarába tenni… amelyből aztán a Shopline munkatársainak köszönhetően valódi doboz lett. Az online dobozokon felül a 1355-ös adományvonal hívásával is lehetett (és lehet) támogatni az akciót: 300 Forintot juttatott el az a telefonáló, aki tárcsázta a számot.
És, hogy kik kapják az ajándékokat? Kórházban ünneplő, nagycsaládban élő vagy éppen árva, tanyákon vagy kis falvakban éldegélő, fogyatékos iskolában tanuló vagy csonka családban nevelkedő, a karácsony különlegességéről alig tudó gyermekei.
Hogy idén hány gyermek örülhet karácsonyi ajándéknak december 24-én, az Önökön múlik. Csatlakozzon idén Ön is és próbálja ki: mennyi szeretet fér el egy cipősdobozban?